Napomena: ovaj blog post sadrži affiliate linkove. Ako kupiš nešto putem affiliate linka, ja dobivam malu proviziju bez dodatnog troška za tebe. Hvala!
Većina marketingaša se slaže da su subscriberi na tvojoj email listi najvrjednija “imovina” u koju možeš ulagati ako želiš privući više klijenata.
I u pravu su.
Kad imaš svoju mailing listu, tvoja komunikacija prema potencijalnim kupcima poprima novu dimenziju.
Ona postaje osobnija i direktnija. Sa svojim subscriberima možeš izgraditi veći nivo povjerenja nego s random posjetiteljima na društvenim mrežama koji možda scrollaju samo u prolazu.
Drugim riječima, na mailing listi se obraćaš ljudima koji žele čuti više od tebe. Ljudima koji su jedan korak bliže da postanu tvoji vjerni klijenti. I što je više takvih ljudi na tvojoj email listi, to su šanse da ćeš ostvariti prodaju prirodno veće.
No pitanje je: kako privući više subscribera na svoju email listu?
Dobro pitanje. Odgovor se krije u kvalitetnom lead magnetu.
I zato ćeš u ovom opsežnom blog postu otkriti:
Kada kažemo ‘lead magnet’, govorimo o besplatnoj vrijednosti koju nudimo našoj ciljanoj publici u zamjenu za njihovu email adresu, kako bi privukli više potencijalnih klijenata (‘lead’ na engleskom znači potencijalni klijent).
Ovdje je bitno naglasiti da besplatna vrijednost koju nudiš mora biti upravo to—vrijednost. Nešto od čega će tvoji potencijalni klijenti odmah imati korist. Nešto što će im riješiti neki gorući problem.
Dat ću ti jednostavan primjer.
Zamisli da si fitness trener. Tvoji potencijalni klijenti su ljudi koji žele istopiti masne naslage.
Zapitaj se: kakve probleme oni susreću?
Jedan od problema koji možda susreću je da ne znaju kako strukturirati zdrav i održiv plan prehrane. To im otežava da ostanu konzistentni u naporu da izgube višak kilograma.
I tu je prilika da pomogneš potencijalnim klijentima svojim lead magnetom.
Kao fitness trener ti možeš kreirati knjižicu s idejama za obroke i receptima za cijeli tjedan, i ponuditi ju besplatno na svojoj web stranici i društvenim mrežama.
Osim što na taj način pružaš vrijednost svojim potencijalnim klijentima jer rješavaš njihov specifičan problem, u isto vrijeme ti...
I ljepota svega je što cijeli ovaj proces možeš automatizirati, kao što ćeš vidjeti u nastavku. Jednom kada uspostaviš svoj lead magnet, možeš osigurati konstantan priljev novih potencijalnih klijenata u svoj biznis, bez mnogo truda.
Postoje dva psihološka fenomena koja koncept lead magneta čine efektivnim kada govorimo o privlačenju novih klijenata.
Prvi psihološki fenomen je činjenica da ljudi teško odolijevaju besplatnim stvarima. Najprostije rečeno, volimo kada dobijemo nešto i ne platimo ništa.
Etiketa “BESPLATNO” ima hipnotizirajući efekt i zbog nje ponekad radimo poprilično iracionalne stvari. Na primjer, ljudi su spremni stajati satima u redu kako bi zgrabili palačinke koje inače koštaju dolar i sitno, samo zato što su—besplatne.
Drugi psihološki fenomen je ono što bihevioralni psiholozi nazivaju “princip recipročnosti”. Princip recipročnosti kaže da, generalno govoreći, ljudi ne vole biti dužni i imaju potrebu uzvratiti protuuslugu kada im učiniš neku uslugu.
Ovaj fenomen je suptilan i vrlo moćan, i vjerojatno ga susrećeš u svojoj svakodnevici. Primjerice, ako ti prijatelj plati kavu danas, osjećat ćeš dužnost da idući put kavu platiš ti.
Čak i dobrotvorne i neprofitne organizacije koriste ovaj princip u svom marketingu. Ako u pošti primiš besplatni privjesak kojeg je izradilo dijete iz Centra za rehabilitaciju djece s poteškoćama u razvoju, osjećat ćeš dužnost da uzvratiš svojom donacijom.
A ako osoba preuzme tvoj lead magnet? Veće su šanse da ćeš u toj osobi probuditi efekt recipročnosti, i potaknuti ju da kupi od tebe jednom kada joj prezentiraš svoju glavnu ponudu.
Osim toga, lead magnet služi kao savršen poticaj tvojim potencijalnim klijentima da se prijave na tvoju mailing listu. Izbjegavaj učestalu grešku koju često viđam na website newsletter formama gdje ljudi napišu “Pretplatite se na moj newsletter…”
Razmisli. Nitko se ne želi pretplatiti na newsletter. Ljudi žele vrijednost. Ljudi žele da im pomogneš riješiti njihove probleme. I spremni su platiti tvoju ekspertizu, nakon što im dokažeš da zaslužuješ njihovu pozornost—a upravo to ćeš postići kvalitetnim lead magnetom.
Da kreiraš privlačan lead magnet od kojeg će ljudi zapravo imati koristi, prvo se trebaš pitati nekoliko ključnih pitanja:
Detaljne odgovore na ova pitanja saznat ćeš u nastavku, pa krenimo redom.
Tvoji idealni klijenti žele ostvariti određene ciljeve. Ali na putu ostvarenja tih ciljeva sputavaju ih brojne prepreke.
Te prepreke su najčešće strahovi, brige, sabotirajuća ili kriva uvjerenja, frustracije iz prošlih iskustava i slično.
Posao tvojeg lead magneta je da im pomogne napraviti prvi korak ka postizanju tih ciljeva, na način da rješava jednu od prepreka koje im stoje na putu.
Dakle, tvoj lead magnet nije tu da im riješi apsolutno sve probleme koje imaju—za to služi tvoja glavna usluga. Tvoj lead magnet mora rješavati jedan njihov specifičan problem, mora biti lako upotrebljiv i pomoći im da rezultate osjete brzo.
Zadnje što želiš je ponuditi ljudima teško upotrijebljiv lead magnet od kojeg neće imati koristi odmah. Zamisli da ti ponudim besplatno rješenje za tvoj problem…no trebat će ti 3 tjedna i puno truda da osjetiš rezultate.
Sve ovo ću ti najlakše prikazati kroz primjer, zato nastavljamo s primjerom fitness trenera od ranije.
Rekli smo da njegovi klijenti žele smršavjeti uz održiv, zdrav, i jednostavan plan prehrane—dakle, definirali smo specifičan cilj.
Kakve im prepreke stoje na putu da zdraviji plan prehrane implementiraju u svom životu?
Zamislimo da smo detaljno istražili tržište i ustanovili kako njegova ciljana publika…
Ovdje već imamo nekoliko ideja za naš lead magnet:
Zapamti, tvoj lead magnet mora biti snajperski precizan i riješiti samo jedan problem tvojeg idealnog klijenta. Što specifičnije, to bolje. Jer ako ciljaš sve probleme, razvodnit ćeš cijelu priču—tvoj lead magnet će zvučati nerealno i nejasno, a to odbija klijente.
Kao stručnjak u svom području sigurno već znaš s kakvim izazovima se tvoje tržište suočava i neće ti trebati dugo da otkriješ ideju za svoj lead magnet.
No ako trebaš malo inspiracije, slijedi ove savjete:
Posjeti društvene mreže. Potraži stranice i grupe u kojima se nalaze tvoji potencijalni klijenti i slušaj što govore i o čemu pišu. Na ovaj način ćeš iz prve ruke saznati kakvi problemi ih muče i kako im ti možeš pomoći.
Pretraži Quoru, forume i Reddit. Slično kao i kod društvenih mreža, ova internet mjesta vrve ljudima koji postavljaju pitanja ne bi li otkrili rješenje za svoje probleme. Bonus je što na forumima poput Quore i Reddita ljudi mogu postavljati pitanja anonimno, što ti daje dublji uvid u njihove istinske želje i potrebe.
Provjeri što radi konkurencija. Preuzmi njihove lead magnete i razmisli kako ih možeš unaprijediti. Ne kažem da kopiraš njihov format i sadržaj, već da ga samo iskoristiš za inspiraciju. Također obrati pozornost na pozitivne/negativne komentare i recenzije njihovih klijenata—tu često možeš naći zlata vrijedne uvide u ono što ljudi uistinu žele.
Istraži ključne riječi. Koristi alate poput UberSuggest i analiziraj što tvoji potencijalni klijenti pretražuju na Googlu. Još jedan pro tip: Googlaj fraze koje tvoji potencijalni klijenti Googlaju, pa scrollaj dolje na Related Search sekciju. Tu ćeš pronaći dodatne fraze koje ljudi pretražuju, a koje tebi možda ne bi pale na pamet.
Jednom kada identificiraš specifičan cilj koji tvoji idealni klijenti žele postići i prepreke koje im stoje na putu, kreni na sljedeći korak.
Postoji mnoštvo opcija za format tvojeg lead magneta i svaka od njih ima svoje prednosti i nedostatke.
Evo nekoliko formata koje možeš izabrati za svoj lead magnet, uz primjere.
Ebook je izvrstan izbor za lead magnet ako želiš stvoriti nekakav vodič ili pružiti detaljne informacije za rješavanje određenog problema. Međutim, izrada ebooka oduzima puno vremena jer zahtijeva ogromnu količinu pisanja.
Ako misliš napraviti ebook, oprez: nemoj ga natrpati pukim podacima od kojih nitko nema koristi. Neka tvoj ebook bude pun praktičnog sadržaja, jer ne želiš samo informirati ljude—želiš da ono što preuzmu od tebe zapravo mogu i primijeniti.
Evo primjera ebooka od vrhunskog copywritera Kevina Rogersa. Primijeti da je ebook orijentiran na praksu: unutra ćeš naći ‘fill-in-the-blank templates’ koje možeš koristiti da izgradiš veći nivo povjerenja s potencijalnim kupcima.
Izvor: copychief.com
Checkliste su super ako ljudima želiš olakšati postizanje nekog cilja nudeći popis konkretnih koraka koje moraju poduzeti. Prema podacima OptinMonstera, checkliste konvertiraju najbolje od svih tipova lead magenta, što znači da ljudi najčešće preuzimaju ovakav format lead magneta. Plus, vrlo su jednostavne za napraviti.
Na primjer, renomirana copywriterica Kim Krause Schwalm pomaže drugim copywriterima pri pisanju dugometražnih promotivnih tekstova. Na njenom sajtu možeš preuzeti besplatnu checklistu copywriting elemenata na koje moraš pripaziti ako želiš napisati uspješan sales letter.
Izvor: kimschwalm.com
Webinari su odličan tip lead magneta ako želiš odvesti interakciju sa svojim idealnim klijentima na višu razinu. Omogućuju ti da te ljudi bolje upoznaju i da im uživo pokažeš svoju ekspertizu. No webinari uglavnom zahtijevaju više vremena, truda i planiranja od ostalih oblika lead magneta.
Izvor: optinmonster.com
Kad kažem upitnik, ne mislim na one upitnike tipa “Otkrij koji si teletabis prema svojem horoskopskom znaku” koje možeš naći na raznim web portalima.
Govorim o upitnicima koji pomažu ljudima da nauče više o sebi, svojim problemima i potrebama, i da im na temelju njihovih odgovora ponudiš prikladno rješenje.
Warby Parker, firma koja prodaje okvire za naočale, ljudima pomaže da otkriju kakav tip okvira je najbolji za njih. Jednom kada ljudi ispune upitnik, personalizirane savjete za naočale primaju na svoju email adresu.
Izvor: warbyparker.com
Templateovi ili predlošci nam olakšavaju život, bez obzira o kojoj branši je riječ. Svi koristimo već dizajnirane kalendare objava za društvene mreže, planove treninga i prehrane, spreadsheetove za budžetiranje,...
Primjerice, HubSpot nudi čak 150+ templateova za blogove, infografike i slično, i tako pomaže svojim potencijalnim korisnicima da kreiraju kvalitetniji sadržaj.
Izvor: hubspot.com
Izazov je zanimljiv format lead magneta iz više razloga. Osim što pomažeš ljudima postići specifičan cilj za vrijeme trajanja izazova i na taj način demonstriraš svoju ekspertizu, izazov ti omogućuje da stvoriš taj osjećaj zajedništva kojeg ne možeš pronaći u ostalim tipovima lead magneta.
Za vrijeme trajanja izazova imaš priliku direktno motivirati, ohrabrivati i utjecati na razinu uzbuđenja polaznika pri postizanju njihovih ciljeva—što je mindset koji želiš “hraniti” kada im kasnije prezentiraš svoju glavnu uslugu.
Vjerojatno ne postoji veći majstor od Russella Brunsona kada govorimo o izazovima. U "Your First Funnel" izazovu Russell ti pomaže da kroz 5 dana lansiraš svoju biznis ideju, besplatno.
Izvor: yourfirstfunnel.com
U ovom tipu lead magneta želiš pokazati potencijalnim klijentima kako im baš ti možeš pomoći—kroz primjere rezultata svojih postojećih klijenata.
Case study je super način da prikažeš svoj kredibilitet, dočaraš ciljanoj publici svoj način rada i pokažeš im kakve rezultate mogu očekivati od vaše suradnje.
Izvor: link-labs.com
Ako si business coach, fitness trener, savjetnik, fizioterapeut, psihoterapeut—štogod—razmisli da ponudiš besplatne konzultacie kao svoj tip lead magneta.
Besplatne konzultacije omogućuju potencijalnom klijentu da te upozna bez rizika plaćanja usluge za koju nije siguran hoće li mu se isplatiti. Ti dobivaš priliku izgraditi odnos povjerenja s njime i pokazati mu svoju ekspertizu kroz generalne savjete za rješavanje njegovog problema.
Na taj način ćeš ubrzati kupcu proces donošenja kupovne odluke—a ako se odluči na kupnju, što misliš, kome će se prije javiti? Tebi, ili konkurentu s kojim nema izgrađen odnos?
Ljudi kupuju od ljudi koje poznaju, koji im se sviđaju i kojima vjeruju. Marketinški stručnjak Luc Vitreale to dobro zna, zato potencijalnim klijentima nudi besplatan ‘discovery call’.
Izvor: lucianoviterale.com
Ako imaš webshop, ne moraš razbijati glavu oko svojeg lead magneta. Ponudi ljudima popust na prvu kupnju kada se prijave na tvoju mailing listu, i to je to. Jednostavnije ne može.
Izvor: govmint.com
Jednom kada imaš ideju i format za svoj lead magnet, razmisli o strukturi svojeg sadržaja. Ne znam koji format lead magneta ćeš izabrati, pa ti ne mogu dati konkretne savjete osim ovog: jednostavno Googlaj i naći ćeš desetine inspirativnih primjera.
Ok, sad je vrijeme da zasučemo rukave i kreiramo sadržaj.
Da kreiraš vrhunski sadržaj trebaš vrhunske alate. Evo nekoliko savjeta i digitalnih alata koji će ti ubrzati i olakšati kreaciju tvojeg lead magneta.
Ne možeš pogriješiti s Canvom. Canva je jednostavan alat za grafički dizajn u kojem možeš kreirati lijep dizajn brzo, bez posebnog zanja i iskustva.
Canvin free plan ti nudi hrpu predložaka koje možeš koristiti besplatno za svoj lead magnet.
Primjerice, ako kreiraš checklistu, upiši “checklist” u tražilicu i Canva će ti izbaciti na desetine besplatnih predložaka.
Dobra stvar kod webinara je što ne moraš trošiti vrijeme na grafički dizajn materijala. Dovoljno je da kreiraš Zoom meeting i podijeliš link svojim polaznicima.
Zoom je popularna i besplatna opcija za organizaciju online webinara. Samo oprez: Zoomov besplatni plan ti pruža maksimalno 40 minuta video poziva i 100 sudionika. Za sve više od toga moraš uzeti neki od plaćenih planova.
Zoom ti također nudi da snimiš svoj webinar, tako da ga kasnije možeš podijeliti s onima koji nisu bili u mogućnosti prisustvovati uživo.
Typeform je popularan izbor. Ima intuitivno sučelje, lak je za korištenje i možeš ga integrirati s različitim programima i platformama, poput MailChimpa.
Najjeftiniji plan košta 21 € mjesečno, a Typeform možeš isprobati besplatno ovdje.
Ako ti se sve ovo čini previše, uvijek imaš opciju da kreaciju svojeg lead magneta prepustiš nekom drugom.
Na Fiverru—poznatoj platformi na kojoj freelanceri nude svoje usluge—možeš pronaći profesionalce koji će ti raspisati, organizirati i dizajnirati tvoj lead magnet za relativno male novce.
Ovaj korak se zapravo dijeli na dva dijela. U suštini, trebaš…
1) Uspostaviti landing page na kojem će ljudi moći preuzeti tvoj lead magnet
2) Uspostaviti email automatizaciju koja dostavlja lead magnet na njihovu email adresu
Postoji nekoliko marketinških alata koji ti omogućuju da ubiješ ove dvije muhe jednim udarcem.
Primjerice, Systeme.io je sve-u-jednom marketinški alat koji ti pomaže uspostaviti i landing page, i email automatizaciju za dostavu lead magneta jednom kada ga tvoji potencijalni klijenti preuzmu.
Systeme.io je alat koji koristim osobno (štoviše, ovaj blog koji čitaš je napravljen na Systemeovoj platformi), a omogućuje ti da vodiš svoje kompletno digitalno poslovanje na jednom mjestu:
I najbolje od svega, gotovo sve stavke koje sam naveo iznad dobivaš besplatno.
Uglavnom, posjeti Systeme.io stranicu i provjeri koje mogućnosti ti pruža.
Jednom kada registriraš svoj besplatni račun, blog postovi u nastavku će ti pomoći da izradiš landing stranicu i uspostaviš email automatizaciju za svoj lead magnet.
Autor:
Specijalist za digitalni marketing s fokusom na copywriting, prodajnu psihologiju i email marketing. Kad ne piše copy za sebe i svoje klijente, čita knjige, sluša podcaste ili uživa u popodnevnim šetnjama prirodom.
Obrt za digitalni marketing
Vlasnik: Matej Vorkapić
OIB: 26522853861
Adresa: M.J.Zagorke 21, 33000 Virovitica